16:8-diet


16-8

Efter att suttit på en platå väldigt länge nu känner jag att 5:2-dieten har gjort sitt, har hållit på med den så länge att den har blivit omotiverade. Och nu när det bara är knappt en månad kvar tills jag ska till England som var mitt mål, känns det som det måste ske en förändring! Så nu går jag över till 16:8-dieten, lite samma stuk som den andra men i denna fastar man 16 timmar varje dag och har ett ätfönster på 8 timmar, när man får äta väljer man själv och jag är inte allt för hård vilken tid jag börjar har börjat allt mellan 10-15 men är väldigt petig med att inte gå över de 8 timmarna varje dag!

Har bara hållit på med dieten sen i torsdags-fredags och det har varit med lite blandade resultat, som med den förra dieten är det inga större problem under fastan, varit hungrig någon gång men eftersom jag är så flexibel så äter jag typ när hungern börjar bli jobbig! 😉

Men idag är första dagen jag faktiskt reflekterade över att om jag äter mycket skit i ätfönstret kommer det såklart leda till att jag inte går ner utan snarare tvärt om och faktiskt också lyckades avstå. Tror det har blivit en vana att trycka i mig snacks, en väldigt dålig sån som jag nu tänker bryta, snacks ska vara något man unnar sig ibland inte något man äter på daglig basis, då tappar de ju tjusningen!

Dessutom har jag ett stort sug på att bli nyttigare och äta lätt och fräsch mat som man inte blir sjukt tung i magen av! Håller på att leta runt efter inspirerande recept för egna pastasallader(nej kommer inte sluta med kolhydrater bara socker) då jag typ avgudar de som finns i salladsbarer men det är på tok för dyrt för att kunna äta särskilt ofta!

pastasallad_pestoMin favopasta – pasta pesto!

Ett av ledorden för de jag äter är lättillgängligt så tänkte göra stora satser av salladsingredienser så jag bara kan blanda ihop och käka när jag blir hungrig så blir det lättare att välja nyttigt!

Så framöver kommer det nog bli en heldel tips, lärdomar och recept på nyttig mat! 🙂 Och kanske en å annan bakning(men BARA på helgen!!!). 😉