Grapefruktfrukost!


 

God morgon världen!!

Vilken underbar show det var igår!! Helt otroligt roligt! Till och med älsklingen satt och garvade hela showen igenom trots att han nästan aldrig skrattar åt komiker! 🙂 Lyckad julklapp kan man säga! 🙂 Men mer om den och gårdagens outfit får ni i kväll! 🙂

Nu har jag börjat med min nya diet, kaffe, 15 mins promenad(skulle varit 30 minuter egentligen men jobbar idag så det fick bli promenad till jobbet och det är tyvärr inte längre än så! ;)) och fruktfrukost bestående av vit grapefrukt(den vita är inte lika besk) och lite frusna hallon och körsbär, såå gott! Och grapefrukten ska ju dessutom öka fetförbränningen och det lätt ju strålande! 😉 Senare ska det bli en halv BLT(bacon, sallad och tomat) sandwich till sent morgon(mellan)mål, visserligen är det en halv skiva vit rostbröd, men även en halv skiva mörkt rostbröd, så det är nog inte såå allvarligt! 😉 Man tager vad man haver och denna macka ville bli uppäten. 😉

Men nu tänkte jag ta upp lite mer om fettförbrännande mat och ämnen som detta diet ska innehålla mycket av:

Astaxantin:
Det rosa pigmentet i lax och skaldjur. En kraftfull antioxidant som ökar fettförbränningen och dämpar inflammatoriska processer i kroppen som kan leda till övervikt.

Fett:
Omega-3 finns i fisk, linfrön, rapsolja och valnötter. Använd gärna kokosfett som också skruvar upp ämnesomsättningen. Samt avokado och ärter med nyttigt fettinnehåll.

Protein:
Kött, fågel, fisk, ägg, tofu, quorn. Mättar bra och kräver mycket energi för att smältas ner och omsättas i kroppen.

Fibrer:
Fyller magen så att du äter mindre och håller dig mätt längre. Fiberrika produkter kräver ofta mycket energi för att smältas ner och tas upp i kroppen. Fullkornsprodukter, kål, selleri, linser, råris, lök och vitlök är fiberrika.

Koffein:
Gillar man kaffe så är det bra för ämnesomsättning. Men grönt te innehåller dessutom mängder av nyttigheter och är där med ett bättre koffeinalternativ.

Kalcium:
Binder fett i tarmen så att det försvinner ut med avföringen i stället för att lagras i fettcellerna. Välj magra mejeriprodukter som yoghurt, keso, fetaost eller grönt som broccoli och spenat.

Kryddor:
Chili, kanel, pepparrot, ingefära, vitlök och senap ökar ämnesomsättningen.

Några källor till påståendena finns inte och även om jag tror mycket av de är sant är det ganska intressant att inget av påståendena har någon bakrund! 😉

Men kommer lägga upp mina måltider utifrån denna diet  här varje dag, ifall ni är intresserad och vill ha lite tips! 🙂

Sen en lite intressant tanke till alla som gillar brysselkål(tyvärr inte jag men min kille gillar de så jag ska försöka lära mig! Annars får han äta upp det! ;)) är att en portion(ca 140g) brysselkål innehåller ca 50 kcal, men för att smälta och bearbeta den i magen går det åt hela 75 kcal vilket ger energi underskott! 😀
Puss