Periodisk fasta


God kväll underbara läsare!

Har precis läst en superspännande artikel om periodisk fasta, är ni nyfikna finns den här. När jag läste den kände jag att detta är verkligen något för mig! Teori går ut på att man äter i 8 h (kanske inte konstant ;)) och fastar i 16h, det gör i korta drag att kroppen går in i ketos och gör av med mer av kroppens fettreserver, tänker inte göra några långa utlägg om hur de funkar, är för sent på kvällen för sånt, kolla in artikeln om ni är nyfikna! 🙂

Det lättaste upplägget är att äta mellan 12-20, då blir större av fasta under natten, vilket gör det enkelt att hålla sig borta från maten, plus att man slipper tvinga i sig frukost på morgon, det är positivt i två aspekter, är aldrig hungrig på morgonen och mina frukostar är ofta väldigt kolhydratrika. En sak artikelförfattaren poängterade vad att första målet ej bör innehålla så mycket kolhydrater då man lätt får en kraftig blodsockerdipp då. Men just till lunch är det ju så himla gott att äta en sallad, plus att då äter jag ju ensam så jag slipper höra älsklingen gnälla om kaninföda! 😉 Och till sist bör man få i sig ordentligt med proteiner det sista man äter innan fastan börjar igen vid 20, han föreslog proteinshake men jag tycker sådana är så äckliga så jag ska prova proteinbarer istället ifall man inte är en sen middag med mycket protein. Enligt artikeln förbränner kroppen 30g protein på 3-4 timmar så jag skulle tippa på ett proteinintag av 120-150g bör vara lagom. Egentligen behöver de säkert inte vara såå stort med tanke på att man får i sig proteiner under de 8 timmarna man äter. Men för att göra det enkelt och slippa räkna och analysera som en galning tänker jag försöka hålla mig till det, om jag inte ska intensivträna (tex tävlingen nästa lördag) på morgonen för då ska nog intaget helst vara ännu större! 🙂

Allt detta ska jag börja med i morgon, förresten kaffe är tillåtet att dricka på morgonen, tur för annars hade jag nog somnat! 😉 Vi får se hur de går! Tvättbräda, here i come!
Puss