15 må bra tips!


Nu jäklar ska vi bli pigga och glad här kommer 15 må bra tips för att bli piggare, få bättre immunförsvar och för att äta mer grönt! 🙂 :

Bli piggare
1.  ÄT DIG PIGGARE
Välj järnrik kost som broccoli, spenat, fullkornsbröd, rött kött och baljväxter. Det motverkar järnbrist som gör dig trött.

2. FRUKTSTUND I STÄLLET FÖR FIKAPAUS
Precis som dagisbarnen behöver du pausen och frukten för att få ny energi. Dessutom är det nyttigare än kaffe och kanelbulle.

3. RÖR PÅ DIG
Helst utomhus – frisk luft är rena hälsopillret. Gå en promenad på lunchen så slår du tre flugor i en smäll. Du stimulerar tallkottkörteln med ljuset, får i gång blodcirkulationen och syresätter blodet.

4. VÅGA VARA LAT
Acceptera att du är lite hängig under en viss period. Dra ner på de tråkiga sakerna. Du kanske inte behöver städa/handla/tvätta så ofta? Ordet perfekt föder stress, ersätt med ”tillräckligt bra”.

5. SLUTA OROA DIG
Oron stjäl bara energi. Skriv ner det som oroar dig och ge dig själv tid att fundera under dagen. Annars kan tanken dyka upp nattetid.

Stärk ditt immunförsvar
1. ÄT FRUKT OCH GRÖNT VARJE DAG
Välj färgglad mat, gärna gula och röda frukter och grönsaker. De innehåller mycket antioxidanter som kroppen behöver i förkylningstider.

2. SKRATTA HJÄRTLIGT
Minst ett par gånger om dagen ska du skratta. Fejkat eller äkta skratt spelar ingen roll. De positiva effekterna är desamma för kroppen.

3. BASTA OCH BADA
Fortsätt att bada utomhus om du bor nära sjö eller hav. Ta ett dopp eller en kall dusch efter bastun. Den hastiga växlingen mellan värme och kyla sätter i gång blodcirkulationen och stärker immunsystemet.

4. UT OCH RÖR DIG
Minst en halvtimmes motion om dagen, även om det regnar och blåser. Höstrusk stärker. Det är ingen myt att hundägare sällan är förkylda.

5. HÅLL FÖTTERNA VARMA
Det är bra för blodcirkulationen. Klä dig enligt lager på lager-metoden. Då behöver du aldrig bli svettig för att sedan frysa.

Ät grönt
1. GRÖNKÅL
Rikt på C-vitamin, kalcium, kalium, folsyra och järn. Tillhör de korsblommiga växterna, liksom brysselkål, blomkål och broccoli. De anses minska risken för cancer och bidrar till att förebygga hjärt-kärlsjukdomar. Gör grönkålssoppa eller ha som tillbehör.

2. VITLÖK
Välkänt redan av de gamla romarna. Vitlöken innehåller bakteriedödande ämnen som motverkar infektioner. Förbättrar också blodcirkulationen och kan minska risken för stroke. Pressa över maten eller ät två klyftor per dag.

3. SPENAT
Innehåller mycket C- och E-vitaminer samt karotenoider, folsyra och kalium. Karotenoider är färgämnen som fungerar antioxidativt. Ät spenat, som Karl-Alfred, och minska risken för cancer, samt hjärt- och kärlsjukdomar. Spenat och ägg är en bra kombination.

4. GUL ZUCCHINI
Kallas också vintersquash och den lysande gula färgen i skal och kött kommer av karotenoider. Höga halter av antioxidanterna C- och E-vitamin anses minska risken för cancer samt hjärt- och kärlsjukdomar. Ät en portion varannan dag för att uppnå den skyddande effekten.

5. BRYSSELKÅL
Ingår också i den nyttiga grönkålsfamiljen och är särskilt rik på folsyra som bland annat är bra för gravida kvinnor. Kalium, som finns i det korsblommiga växterna kan också bidra till att förebygga och sänka ett högt blodtryck. Lättkoka brysselkålen i saltat vatten. Gott som tillbehör till stek, fågel och viltkött.