Vill bli morgonpigg!


God morgon alla morgonpigga människor!! 🙂

Jag är verkligen ingen morgonmänniska, hade jag inte bott ihop med älsklingen så jag går upp med honom, hade jag nog inte gått upp för 12 någon dag, förutom när jag skulle jobba! Snacka om att bli stressad, man hade ju inte hunnit med något alls! Tur jag har älsklingen! Men morgnar är verkligen den sämsta tiden på dagen för det känns aldrig som jag har sovit tillräckligt, vaknar liksom inte utvilad och går upp för att jag är pigg, utan jag får tvinga mig ur sängen för att jag inte ska sova bort dagen, blä vad trist det är!

Googlade det för att se om det fanns några tips, mycket var sådant som jag redan provat och sådant som är ganska självklart som dessa fyra tips:

1. Köp en morgonlampa
Prova med en morgonlampa som låter dig vakna på ett behagligt sätt i stället för väckarklocka. (provade en sådan i telefonen, gav ingenting, mer än att batteriet på telefonen fick slita extra mycket)

Se över din sovmiljö
Fundera också på hur din sovmiljö ser ut. Vilken temperatur har du i sovrummet (det bör vara svalt)(mitt sovrum är iskallt, sover ihop med ett element, som måste ha det skitsvalt), tar du med dig jobb eller tittar du på tv i sängen (hjärnan ska varva ner och vill inte har stimulans av tv och annat)(nix, bara mig själv i sängen), är du mätt och belåten?(Absolut) På detta vis sover du bättre och vaknar därför piggare. (nix, hjälper inte)

Rör på dig
Är du fysiskt aktiv får du mer energi och orkar mer på dagarna. Det behöver inte vara så ansträngande, några promenader räcker. (har två hundar, går minst 10 000 steg varje dag, rider, hjälper inte alls)

Ät rätt
Se till att få i dig mycket vitaminer och mineraler, som gör mycket för energinivån i ett längre perspektiv. Ät dessutom regelbundet under dagen, gärna några mellanmål. Då håller du energinivån jämn under hela dagen. (ingen skillnad de dagar jag är super nyttig mot de dagar jag fuskar)

Så dessa tips hjälper inte mig, men ni kanske får lite hjälp av dem? Hittade en annan sida som jag tycket verkade ge riktigt bra och handfasta tips, visst en del av dem var fortfarande väldigt självklara men det var också med några nya som jag ska prova:

Några tips för hur man blir morgonpigg
Gör inga drastiska förändringar. Börja långsamt genom att gå upp 15-30 minuter tidigare än vanligt. Vänj dig vid detta under några dagar och gå därefter upp ytterligare 15 minuter tidigare. Gör detta gradvis tills du uppnår din önskade morgontid.(detta kan jag inte göra för jag måste liksom gå upp med älsklingen)

Se till att du går och lägger dig tidigare. Du kanske är van vid att vara uppe sent på kvällen, tittar på tv eller surfar på nätet. Om du fortsätter med dem vanorna medan du försöker gå upp tidigare så kommer det förr eller senare att fallera. Om det då är den tidiga uppgången som får ge efter måste du börja om från början. Gå och lägg dig tidigare, även om du inte tror att du kommer att somna. Lägg dig och läs en bok, oftast somnar man snabbare än vad man tror. (det ska jag prova för det är faktiskt ofta jag sitter upp längre än jag borde)

Ställ klockan eller telefonen långt från sängen. Om den är precis bredvid sängen är det lätt hänt att man stänger av den eller trycker på snooze. Snooza aldrig!(jag snoozar alltid så det får jag sluta med då) Om du har alarmet långt från sängen måste du gå upp ur sängen för att stänga av. Väl uppe behöver du bara hålla dig uppe. (detta har jag faktiskt provat tidigare, när jag gick i skolan, det var enda sättet för att gå upp i tid, men man blir inte morgonpiggare av det)

Gå ut från sovrummet så fort du har stängt av alarmet. Försök att lägga dig an en rutin som håller dig borta från sovrummet som t.ex. Att gå på toaletten.(Det måste man ju!, super självklart!) Fundera inte så mycket. Om du övertalar dig själv att inte gå upp tidigt så kommer du aldrig att kunna komma upp i tid. Att gå tillbaka till sängen får inte ens vara ett alternativ. Unna dig själv en sovmorgon ibland. Det är inget du kommer på samma morgon utan något du bestämmer i förtid och det räcker med en till två i veckan.(har jag redan, onsdag + helgen) 

Gör ditt tidiga uppgående till en belöning. Ja det kan verka som att du tvingar dig själv till någonting jobbigt men om du gör det till en njutning kommer du snart se fram mot att gå upp tidigt. En belöning kan vara en god kopp kaffe över en bra bok. Eller att göra något särskillt gott till frukost som en smoothie eller varför inte meditera en stund och se soluppgången. Gör belöningen till en del av din morgonrutin. (det låter himla mysigt, det ska jag försöka prova! :))

Njut av den extra tid du får på morgonen. Gå inte upp en eller två timmar tidigare för att läsa din blogg. Såvida det inte är just det som är ditt mål med att gå upp tidigt och få lite extra tid på morgonen. Gå inte upp tidigt och slösa bort tiden på något som är oviktigt för dig. Få en rivstart på dagen, planera för resten av dagen så allt flyter på lättare och förbered för vad du har inplanerat. (detta var skitsmart för jag sitter ofta och gör inget vettigt i flera timmar efter att jag gått upp, helt meningslöst, nu ska jag ta tag i min dag direkt!)

Njut av gryningen!
Så mycket du kan, titta ut eller ännu bättre, gå ut och se hur hela himlen blir ljus eller varför inte träna.
Det är både vackert, tyst och fridfullt. Gör morgonen till din favorittidpunkt på dygnet och en belöning i sig bara att påbörja dagen på rätt sätt. (Längtar nästan efter i morgonbitti, nu så jag kan få prova detta)

Hoppas ni också fann några vettiga tips i detta, eller ni kanske har ännu bättre tips på lager, skicka gärna dem till mig i så fall! 🙂 Så hopas jag vi är lite mer morgonpigga i morgon! 🙂
Puss