Callanetics uppvärmning


Hejsan alla sköna människor!

Här kommer äntligen lite callanetics övningar, tänkte att jag börjar lite mjukt med uppvärmning idag så kommer lite härliga magövningar i morgon/kväll!

första övningen heter bara Uppvärmning:

Stå rak i ryggen med fötterna en fot längd isär och dra in magen så att bröstet höljs. Sträck upp armarna ovanför huvudet så högt du kan. Fortsätt sträcka uppåt. När magmusklerna sträcks känns överkroppen flera cm längre än den i själva verket är. Stå kvar med fötterna stadigt i golvet och böj knäna. Fortsätt sträcka uppåt.

Fäll överkroppen framåt med armarna framåtsträckta, som om du försökte nå något framför dig. Fortsätt att sträcka kroppen framåt-utåt och låt armarna pendla neråt.

Låt armarna fortsätta pendlingen uppåt bakom kroppen och sträck samtidigt på halsen så mycket du kan. Stå med avspända knän och kroppen framåtböjd. Håll ryggen rak. Axlarna ska vara avspända och rundade. Avsluta rörelsen med att pendla tillbaka till utgångsläget. Upprepa rörelsen 5 gånger.

Uppvärmning Armar:

Stå med rak rygg och sträck ut armarna åt sidorna i axelhöjd. Vrid armarna framåt så att tummarna pekar bakåt och handflatorna upp. Håll huvudet bakåtlutat och axlarna tillbakadragna. Spänn rumpan, håll in magen och skjut fram bäckenet. Se till att benen är avspända. För armarna mjukt bakåt, som om du försöket få skulderbladen att mötas.  Fortsätt att hålla armarna vridna bakom ryggen med tummarna upp. Försök hålla armarna så långt upp som möjligt. Böj inte armarna. Pressa ihop armarna bakom ryggen och släpp efter med  små, försiktiga rörelser någon cm åt gången. Upprepa övningen 100 gånger och försök få tummarna att mötas.

Tänjning i Midjan:

Stå med fötterna en fotlängd isär och armarna längs sidorna. Lyft höger arm högt över huvudet och placera vänster hand på vänster lår. Sträck upp höger hand så att den högra sidan av kroppen tänjs ut, håll armen rak. Sträck höger arm ca 5 cm högre än du tror är möjligt. Håll ryggen rak. Spänn rumpan och skjut fram bäckenet. Håll kvar.

Tänj år vänster med höger arm sträckt över huvudet och böj då samtidigt vänster arm så att armbågen pekar ut. Håll höger arm rak så att musklerna i underarmen och på axelns baksida tänjs ut. Sträck dig över huvudet som om du försökte nå någonting på ett bord på din vänstra sida med höger hand. Tänk på att spänna rumpan och skjuta fram bäckenet hela tiden så att ryggraden tänjs ut. Håll kvar och sträck ytterligare några cm åt sidan, medan du mjukt och försiktigt gör små tänjrörelser 100 gånger. Skjut inte ut höften.

När du ska byta sida sänker du mjukt ner höger arm framför dig och böjer fram överkroppen. För sedan hela överkroppen åt höger och återta mjukt utgångsläget.

Sätt höger hand på höger lår och sträck vänster arm högt över huvudet och utför tänjningen åt andra håller. Upprepa 100 gånger åt varje håll.

Oj tiden rinner iväg ska och rida nu men jag åter kommer med lårens baksida och hals & nacke!

ses sen!

puss