Snark!!


God morgon alla pigga!

Dag har jag ett späckat schema med saker jag ska göra, men så här tidigt är det ju ingen som har öppnat, så nu kan jag inte göra något alls, förutom att träna, läste i går att man måste göra tre olika övningar för snygga magmuskler;

Crunches
Det finns många olika crunches-övningar,min favoövning är;

Godmorgon-crunches (Get up situps)


Så här gör du
Lägg dig på golvet på en matta med sträckta ben och armarna rakt sträckta upp i luften (eventuellt med ett par hantlar eller en skivstång i händerna).

Målet är att sätta sig upp och det kan man bara göra på ett sätt på en matta, nämligen genom att "rulla" upp genom att först böja i övre delen av magen, sedan den nedre delen och sist höftböjarna.

Sidböjningar
Det finns flera olika övningar här med, men jag tycker den vanliga är bäst, tips är du hemma ta något annat tungt istället för hantlar.

Så här gör du

Ställ dig med en hantel i ena handen och den andra handen i sidan. Utan att böja dig framåt

eller bakåt ska du nu böja åt den sidan där hanteln hänger, tills du inte kan komma längre.

Här börjar repetitionen.

Böj sedan åt den andra sidan, tills du inte kan längre och tillbaka igen tills hanteln är så långt ner som möljigt.

Övningen ska utföras med en hantel i ena handen, inte i båda! Om man gör det tar de båda vikterna ut varandra och det enda som man verkligen tränar är hur lång tid som man kan hålla vikterna.

Rotationer
min favorit;

Russian twist


Så här gör du

Sätt dig på en matta med fötterna lyfta lite över golvet medan du lutar dig bakåt. Håll händerna

framför dig med sträckta armar lite över låren.

Vrid i bålen (inte i axlarna!) så att händerna åker ut åt sidan medan du flyttar benen åt andra

sidan. Gå tillbaka till utgångspositionen. Repetera åt andra hållet.

I början kan du kanske bara rotera 20-30 grader, men du kan träna upp dig till att kunna

rotera 60 grader.

Tänkte göra 3×10 på varje övning i dag(börja lite mjukt) men nu blir det frukost, återkommer med resultat.

puss